Om månen alls syntes.
Khashayar Naderehvandi. Norstedts. 2011.
Det är med ett melodiskt
viskande som den debuterande Khashayar Naderehvandi, född 1981 i
Teheran och uppvuxen i Malmö, välkomnar läsaren in i sin
diktvärld. I den första delen av diktsamlingen ”Om månen alls
syntes” tecknas konturerna av en syster och två bröder som håller
till i ett fallfärdigt hus – ett tidlöst hus som också
återvänder i samlingens sista dikt, då samtidigt sönderfallet och
upprustat. Men i inledningen är huset ännu befolkat, och systern
som minns hur hon litet barn som kröp upp i sin mormors trygga famn
tvingas bli sina bröders mor: ”varje morgon klär sig systern i
moderns kläder, / tar hand om det fallfärdiga huset // fyller hon
igen en spricka / uppstår en ny [...] sätter hon sig vid den äldste
brodern / tynar den yngste bort”.
Sorg är en påtaglig känsla
i dikterna, och i den andra delen av Naderehvandis diktsamling
berättar någon för diktjaget om sina minnen av ett fallfärdigt
hus. Sorgen verkar inte bestå så mycket i den förlorade barndomen
som i diktjagets omsorg om det berättande duet: ”när förmörkelsen
var över ville jag ge dig något tillbaka / en annan historia”.
Tystnaderna i den litterära texten som kan vara så talande blir i
Naderhvandis dikter en börda som bärs av flyktingen vars kunskap
sägs vara ”att bara äga det som man kan bära med sig”. Det är
dock en kunskap som inte kommer från en position av frihet: ”också
över flyktingen vilar en förbannelse / men vidrörelsens
förvandling är oberäknelig / ibland blir det guld / ibland blir
det tystnad”. Att tiga är guld, brukar man säga. En fråga som
kan upptäckas i diktsamlingen är således vad tigandets guld
egentligen är värt, om det inte egentligen är så att det är de
som inte behöver lyssna som vinner mest på den tigandes tystnad.
Det är en rörelse som
präglar mötet mellan diktjaget och duet, tillsammans rör de sig
över sidorna från balkonger, in i bilar, upp på en
motorcykelsadel. Den återkommande punkten är månen som blir som en
illusion av en fast punkt i tillvaron: ”Kanske började det med: /
månen följde efter oss / vart vi än var på väg följde den oss /
jag höll hårt om dig / eller du / höll hårt om mig”. Det
paradoxala i att relativiteten blir den fast punkten i tillvaron
illustreras också genom exempel från partikelfysiken, och
tankeexperimentet med Schrödingers katt som teoretiskt sett
samtidigt är både död och levande får diktjaget att undra vad en
sådan vetskap kan göra med en människa: ”Om du bara hade vetat
något om det där, / kanske du skulle ha sett / helt andra saker”.
Även om diktjaget och duet reser tillsammans är det återkommande
problemet att överbygga mellanrummet mellan två människor – men
relativiteten kan också läsas som ett hoppfullt element.
Relativiteten kan också förstås som en möjlighet till andra
världar, till potentiell förändring och närhet mellan människor.
Aldrig så krasst formulerat hos Naderehvandi, men ändå en
underliggande stämning i texten.
I ”Om månen alls syntes”
lyssnar Khashayar Naderehvandi framgångsrikt på mellanrummen mellan
samtalen, på luftrummet mellan kropparna. Att säga att det är
vackert är att riskera att förminska diktsamlingens mångbottnade
innehåll, men det är vackert. Det är också språkligt avskalat
utan att det görs på bekostnad av bildspråket och Naderehvandi är
oerhört skicklig på att varsamt visa på ögonblicksskeenden utan
att de för den delen ges en övertydligt symbolisk laddning. ”Om
månen alls syntes är en stark debut som inte räds att tampas med
tystnaden, som ger en inkännande bild av ett möte mellan människor
på randen mellan att glömma och förtränga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar