Litteratur. Ronny
Ambjörnsson. Ellen Key. En europeisk intellektuell. Albert Bonniers
förlag. 2012. 539 sidor.
Ronny Ambjörnsson
(f.1936) har under sin verksamma tid som idéhistoriker bland annat
tecknat Europas idéhistoria från antiken till medeltiden. Men den
tidiga forskningen ägnades åt den svenska tänkaren och författaren
Ellen Key (1849-1926). Keys namn är säkert bekant för många, men
få vet vad hon egentligen skrev om och stod för. I ”Ellen Key. En
europeisk intellektuell” tecknar idéhistorikern Ambjörnsson ett
känsligt porträtt av en stark individ som ständigt arbetade för
sin intellektuella utveckling samtidigt som hon behöll sin
nyfikenhet på livet.
Kombinationen av
passion och intellekt ledde ibland till att Keys texter kunde
innehålla motsägelser, detta är en egenskap Ambjörnsson tar fasta
på och som löper som en röd tråd genom biografin. Det vill säga
inte det att Key alltid skulle ha varit inkonsekvent, men att hon
tillät sig själv att inspireras av sina egna resonemang. Även om
Ambjörnsson ibland kan se logiska felslut hos Keyär det tydligt att
han också beundrar henne för att hon vågade låta sig dras med av
sitt glödande intresse för intellektuellt arbete.
Key är känd som
särartsfeminist, det innebär att hon ansåg att män och kvinnor i
grunden är olika, även om hon alltid arbetade för att kvinnan
skulle få ökade rättigheter. Men hennes litterära produktion rör
inte bara kvinnosaksfrågor utan också konst och estetik, och kanske
framför allt, barnuppfostran. Keys ”Barnets århundrade” (1900)
som behandlar barnuppfostran och skolundervisning är hennes mest
lästa verk och Ambjörnsson lyfter fram hennes pedagogiska insats
som mycket viktig för det svenska skolsystemets utveckling.
Ambjörnsson gör
ett skickligt arbete i att också teckna Keys karaktär. Trots att
hon producerade mycket text skildrar Ambjörnsson henne främst som
en karismatisk talare: ”På både porträtt och foton uppträder
hon i en dräkt som inte kan beskrivas som annat än prästerlig:
svart, fotsid, enkel klänning med lång vit schal och därtill en
spejande blick som om hon ville urskilja morgondagen.” Ideologiskt
sett pläderade Key för individualism och tog, precis som hennes
samtida Edith Södergran, intryck bland annat av den tyska filosofen
Friedrich Nietzsche. Samtidigt som ”Ellen Key” är en gediget
komponerad biografi utgör den därmed också en tidsbild av
sekelskiftets Sverige. Ambjörnssons kunskaper om Europas
intellektuella klimat är imponerande, och han balanserar skickligt
sina gedigna kunskaper utan att de för den skull inkränktar på
bokens huvudtema.
Berättelsen om
Ellen Keys intellektuella utveckling är uppbyggd som en redogörelse
av ett långt samtal: Ellen Keys säger en replik som får gensvar
från någon samtida tänkare, samtidigt är också Ambjörnsson
själv delaktig i det samtal han bygger upp. Samtalet om Ellen Key må
idag kanske ha avstannat något, i det avseendet är Ambjörnssons
bok är en välbehövd gnista som förhoppningsvis kan antända flera
andra repliker. För precis som biografin uttrycker var Ellen Key en
frontfigur gällande allt från modern pedagogik till kvinnans
ställning i samhället, och en viktig tänkare som inte förtjänar
att bli bortglömd.