En dåre fri. Beate Grimsrud. Albert Bonniers förlag.
2010.
”Det är jag som är Eli”. Så
inleds Beate Grimsruds senaste roman ”En dåre fri”. En
konventionell inledning må tyckas, men faktum är att Eli inte alls
bara är Eli. Hon är också Erik och prins Eugen och Emil och Espen.
Hon är kreativ och intelligent, men åker in och ut på avdelningen
för mentalpatienter. Ibland frivilligt, ibland inte. I ”En dåre
fri” ges galenskapen fritt spelrum i texten, och det blir väldigt
tydligt att gränserna mellan vad som kan kategoriseras som hälsa
respektive sjukdom är allt annat än tydliga.
När den svenska konstnären Anna Odell
våren 2009 utgav sig för att vara mental instabil för att påvisa
brister i den moderna mentalvården blev det ett ramaskri i svensk
media. Att lura samhället att tro att man är galen är att driva
med människors medmänsklighet tyckte några. Att demonstrera hur
mentalvården använder sin maktposition för att beröva en individs
människovärde är viktigt, tyckte andra. Grimsrud visar i sin roman
att det inte är fullt så enkelt. För när en schizofren person
hamnar i psykos och krossar fönsterglas och skär sig i armarna är
det självfallet att det behövs en instans som har tillåtelse att
utöva någon form av makt på individen. Den stora frågan är
kanske snarare hur patienten sedan behandlas.
Grimsruds huvudperson Eli växer upp i
Norge men flyttar i tonåren till Sverige för att gå i
folkhögskola. Redan som barn upptäcker hon att hon har en talang
för att berätta, men berättandet försvåras av det faktum att hon
också lider av svår dylexi och problem med synen. Att hon dessutom
har en mängd röster inom sig som styr hennes vardag gör inte saken
enklare. Men i Sverige skapar hon starka vänskapsband, och väninnan
Lolo blir en dem som alltid kommer till undsättning när vardagen
blir ohanterbar.
Berättelse har två huvudtrådar: den
ena skildrar Elis försök att leva som etablerad författare i ett
nutida Sverige, den andra spårar hennes uppväxt och ungdomstid. Den
nutida Eli har börjat i kognitiv terapi och träffar terapeuten
Jonatan som kommer hem till henne för samtal. När Grimsrud skildrar
Elis kamp med sina röster lyckas hon skapa en textvärld som är
såväl oförskönad som vacker. Här handlar det inte om att placera
den lidande författaren på piedestal utan om att borra sig in i
människans psyke, och detta gör Grimsrud alldeles lysande.
Eftersom skrivandet som tema är en så
viktig beståndsdel av romanen faller det sig naturligt att språket
också har en central plats. Att läsa ”En dåre fri” är dels
att ta del av en stark berättelse men sålunda också att njuta av
Grimsruds träffsäkra bildspråk: ”Jag vet att man inte ska
förmänskliga djur. Men jag gör det ändå, och jag är övertygad
om att Kiril kattliggör mig.”, heter det på ett ställe. En annan
formulering i slutet av romanen ringar vidare på många sätt in
problematiken i den schizofrena människans vardag: ”Enda
skillnaden mellan mig och en galen är att jag inte är galen.”
Beate Grimsruds ”En dåre fri”
synliggör galenskapen som betydligt mer problematisk än många nog
tror. Elis värld blir läsarens värld, och det är inte utan att
man blir en aning tveksam till hur mentalt stabil man själv är –
var gränsen egentligen går mellan kreativitet och galenskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar