Om en
vinternatt en resande. Italo Calvino. Lind & Co. 2010. 237 sidor.
Översättning Viveca Melander, förord av Ragnar Strömberg.
Du drar
ut en bok ur din bokhylla som kanske är organiserad i
bokstavsordning, enligt ämnesområde eller varför inte så som den
senaste trenden åberopar – i färgordning. Du sätter dig bekvämt
och slår upp pärmarna och försöker slappna av, men det första
kapitlet i en bok kan vara svårt att bemästra. I bästa fall är
det drabbande och suger in dig i berättelsen, i värsta fall är det
ett nödvändigt ont som du måste ta dig igenom, som en årlig
kontroll hos tandhygienisten: du vet att det kommer att kännas
bättre efter ett tag men i själva ögonblicket undrar du vad du har
gett dig in på.
Det
första kapitlet i den italienska författaren Italo Calvinos roman
”Om en vinternatt en resande” (1979) skildrar precis detta, ditt
möte med boken. Romanen kom i höstas som nyutgåva av förlaget
Lind & Co i Viveca Melanders sinnrika översättning och med ett
förord av Ragnar Strömberg. Redan i romanens titel går det att ana
att det är något lurt med Calvinos berättelse, titeln verkar vara
avbruten mitt i men ser också ut som ett ustnitt ur en längre
mening. I viss mån kan titeln liknas vid Calvinos skildring av det
läsupplevelsens motsägelsefullhet: å ena sidan den kontinuitet som
kommer sig av intrycket att all läsning hänger ihop, å andra sidan
den fragmentariska känsla som uppkommer i och med att läsningen
ständigt avbryts när du når bokens sista sida.
Strukturen
i ”Om en vinternatt” ser i korthet ut som följande: varannat
kapitel består av det första kapitlet i en roman som avbryts precis
när det håller på att bli spännande, varannat kapitel skildrar
huvudpersonens (som kallas för ”läsarens”) jakt på de
förlorade romanerna. Jakten leder i sin tur alltid fram till nya
romanfragment: på så sätt tvingas huvudpersonen och du som läsare
om och om igen att börja om, att förföras av ytterligare en text
som naturligtvis också visar sig vara ofullständig.
Den
första avbrutna textdelen heter precis som Calvinos roman, ”Om en
vinternatt en resande” och den skildrar en mystisk mans ankomst
till en tågstation. Samtidigt som Calvino skildrar mannens ankomst
skildrar han dock även din läsning: ”Jag är mannen som kommer
och går mellan baren och telefonhytten. Det vill säga: den mannen
kallas 'jag' och du vet inget annat om honom, på samma sätt som den
här stationen kallas 'station' och förutom den existerar ingenting
annat än signalen utan svar från en telefon som ringer i ett mörkt
rum i en stad långt bort.” När texten kommenterar sig själv på
det här viset händer något märkligt med läsningen.
Berättarrösten talar plötsligt med dig, och förmanar dig i din
läsning: ”Akta dig: det är säkert ett sätt att få dig
intresserad lite åt gången, att fånga dig i historien utan att du
märker det – en fälla.” I det här fallet verkar det dock vara
omöjligt att urskilja vad som är fällan och vad som är vägen ut
ur densamma – hur du än garderar dig mot berättelsen verkar
Calvino befinna sig steget före. Vare sig du vill det eller inte har
du plötsligt blivit huvudpersonen i hans roman.
Italo
Calvino föddes 1923 i Havanna och skrev under sin verksamma tid som
författare flera romaner som på ett intelligent sätt kombinerar
leken med berättarformer med djupare allmänmänskliga frågor. I
”Klätterbaronen” (1953) är motivet utanförskap och individens
vägran att foga sig efter samhällets regler, ett motiv som
iscensätts genom en skildring av en pojke som en dag klättrar upp i
ett träd och som tillbringar hela sitt liv uppe i trädkronorna.
Calvinos sista text blev essäsamlingen som fick titeln ”Sex
punkter inför nästa årtusende”(1988), samlingen består av en
serie tänkta föreläsningar vid Harvard som i slutändan inte blev
flera än fem eftersom Calvino dog 1985 innan verket hann slutföras.
”Om en vinternatt” är en roman som ger upphov till frågor om
läsarens roll: kan läsare någonsin mötas eller upphör läsaren
att vara läsare den sekund när bokpärmarna slås igen? ”Om en
vinternatt” är också en kärleksförklaring till boken och
berättarkonsten, den visar samtidigt på läsarens och författarens
glädje och på det absurda som kan äga rum när en fiktiv text
möter verkligheten.
”Om en
vinternatt” illustrerar även den stora mångfalden av läsare som
finns i världen. I slutet av romanen börjar ett flertal läsare
samtala på ett bibliotek och de ger intryck av att vara en väldigt
brokig samling. ”Jag får inte distraheras om jag inte vill missa
någon värdefull ledtråd.”, säger en läsare. ”Varje ny bok
jag läser blir en del av den totala och enhetliga bok som är summan
av alla mina läsningar.”, säger en annan läsare. En tredje talar
om spänningen inför en annalkande läsning medan en fjärde letar
efter ”det sanna, definitiva slutet”. Här kan läsningen också
sägas representera läsningen de individuella livshållningarna och
inte enbart läsarnas förhållande till boken, i Calvinos universum
finns det lika många läsare so det finns individer.
Calvinos
roman är fascinerande av otaliga anledningar, men i detta att
läsningen faktiskt kan uppfattas som en livsåskådning är det
möjligt att finna argument mot den som ser läsandet som ett onödigt
tidsfördriv. Sedd som en livsåskådning kunde läsningen snarare
tänkas öppna upp tiden än fördriva den: de världar som ryms
mellan bokpärmarna, både de rent fiktiva världarna och de
tankevärldar som uppstår hos läsaren, kan inte mätas i rumslig
tid. Calvino sätter därmed ord på något som vid första anblick
kan verka enkelt men som faktiskt är extremt svårformulerat –
nämligen själva läsupplevelsen.
Det
ligger något dråpligt men samtidigt väldigt passande i det faktum
att Italo Calvino dog innan han hann avsluta essäsamlingen ”Sex
punkter inför nästa årtusende”. Precis som i ”Om en
vinternatt” uppstod det ett hinder i textproduktionen och läsaren
fick aldrig möjligheten att veta hur essäsamlingen slutade. Där
berättelsen slutar slutar också livet, åtminstone när det gäller
de riktigt stora författarna. Eller: där livet slutar slutar också
berättelsen. Som tur finns det fortfarande bibliotek där läsare
kan träffas eller bara stryka omkring bland hyllorna och hitta
böcker som ”Om en vinternatt en resande” av Italo Calvino.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar