Lika som kärlek eller Sammanliggningen i Lubboträsk. Anita Salomonsson. Norstedts förlag. 2010.
I Anita Salomonssons senaste roman
”Lika som kärlek” får läsaren följa händelseförloppet i den
lilla västerbottniska byn Lubboträsk, där det har kommit fram att
den vackra Margareta Johansdotter har gjort sig syldig till
äktenskapsbrott. Det är tidigt 1800-tal och de bägge parterna i
det olagliga förhållandet döms till stränga straff. Straffet
utfärdas dock inte enbart för äktenskapsbrottet, ett annat brott
har också skett och det är det som får stränga följder för
invånarna i Lubboträsk.
Salomonssons roman är en skildring av
två människors plötsliga kärlek. Det är en kärlek mellan två
till synes förnuftiga människor som i ett ögonblick får en insyn
i hur livet hade kunnat vara. Istället för att fortsätta som
tidigare väljer de att ta risken, och när de väl har börjat är
det omöjligt att sluta. Margareta är en ung kvinna som har haft
turen att bli gift med den snälle Nils, tillsammans lever de i lugn
och ro på sin lilla gård. Men äktenskapet kantas av olyckor –
Margareta föder flera barn som alla dör kort efter födseln. Detta
var inte ovanligt under denna svåra tid i Sverige men det sätter
naturligtvis sina spår, och Margaretas liv kantas så ständigt av
detta mörka moln.
När Pehr Eriksson från Stafträsk,
eller Stafträskarn som han kommer att kallas, gör entré ser hon
sin chans att ha några stunder av lycka. Stafträskarn förblir en
rätt så vag och mystisk karaktär, Salomonsson beskriver honom som
lärd och kvick men läsaren får aldrig veta hur han har blivit så
beläst. Hans dragningskraft kommer fram genom Margaretas blick som
ständigt riktas mot honom, också när han besöker de äkta makarna
i stugan i Lubboträsk: ”Han, den nytillkomne, väger med milda och
förtroliga leenden täljkniven i sin hand, dröjer, låter eldskenet
döma, att med denna tingest har han uträttat storverk ... Och hon,
drömsk och tudelad, leker med lån och lintråd ... i röda små
vindlingar längs knapphålskanten.”
Salomonssons språk är oerhört laddat
och hon lyckas väl förmedla den erotik som sjuder under de
artighetsfraser som utbyts i stugan. Hon är också mycket konsekvent
i sin språkanvändning vilket gör det lätt för läsaren att
sjunka ner i den historiska period som fungerar som bakgrund. Orden
blir som levande varelser som slingar ut och in i varandra, löses
upp för att sedan mötas igen.
Att en kvinna som gjorde sig skyldig
till äktenskapsbrott under början av 1800-talet mister sin
eventuella position i samhället är föga förvånande. Samtidigt
uppvisar skildringen av Lubboträsk i ”Lika som kärlek” en
slående likhet med dagens skvallersamhälle. För Margareta och
Stafträskarn är det inte så mycket själva affären som är
problemet – var och varannan bybo verkar ha hemliga möten bakom
avskrädeshögar och lador – nej, problemet är att de åker fast.
Och sedan naturligtvis att ett annat brott tar vid där det första
slutar.
Skvallret går dock på samma sätt i
Lubboträsk som på dagens löpsedlar, det gäller att hitta en
syndabock och ju vackrare och hedervärdigare denna syndabock har
varit innan sitt förfall, desto bättre. Salomonssons skarpsynta
skilding av Margaretas öde visar att tvåhundra år inte är så
länge sedan. Människor är rätt så lika genom tiderna, men
omständigheterna kan göra samma människa till såväl gärningsman
som offer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar