Kärleken i Julia Anderssons liv. Åsa Moberg. Natur & Kultur. 2011
I början av sjuttiotalet skrev Åsa
Moberg (f. 1947) boken ”Kärleken i Julia Anderssons liv”. Hon
kallade det för en roman, men boken om Julia Andersson var en
självbiografisk berättelse om otrohet och om kärleken till en
äldre man, vilket också blev en bidragande orsak till att Moberg
inte skickade in boken till något förlag. Idag, dryga trettiofem år
senare, är Åsa Moberg en väletablerad författare, journalist och
debattör som bland mycket annat har gjort sig känd som Simone de
Beauvoir-kännare.
I en intervju i DN från april i år
jämför Moberg omläsningen av ”Kärleken i Julia Anderssons liv”
med att läsa sina gamla dagböcker. Och visst går är det möjligt
att ana ett lite pinsamt behov av bekräftelse i ”Kärleken i Julia
Anderssons liv” som nu ges ut för första gången. Trots detta är
dock avståndet till 1970-talet mycket närvarande vilket gör att
den pinsamma känslan snarast förvandlas till förundran. Förundran
över att så mycket har förändrats på bara trettiofem år, men
likväl – att så lite har förändrats.
Jag är inte särskilt intresserad av
vilka de verkliga personerna bakom romankaraktärerna är, så för
mig fungerar verklighetsanknytningen mest som en autentisk
klangbotten till huvudpersonen Julia. Detta är ibland nödvändigt
eftersom Julia stundvis är rätt så irriterande i sitt velande
mellan det politiska engagemanget och de personliga begären och
känslorna. För mig som är för ung för att ha erfarit 1970-talets
optimistiska tidsanda kan Julias velande te sig lite fånigt – i
dagens individualistiska ungdomskultur hade man nog avfärdat Julias
våndor med kommentaren: ”Vem bryr sig?”. I Julias samtid är det
dock kollektivet som står i centrum, individen är förflyttad till
periferin till förmån för det politiska engagemanget.
Det är främst skildringen av detta
ständigt (vänster)ideologiskt färgade samtal som får romanen att
lyfta. ”Kärleken i Julia Anderssons liv” utgör ett spännande
tidsmässigt utsnitt som visar att också en frigörande rörelse kan
fungera förtryckande, till och med för den som står bakom de
ideologiska sakfrågorna. Det faktum att Julias omgivning ser
misstänksamt på den monogama relationen till sambon Rune, detta
alltså under en tid då sexuell frihet var en viktig del av
vänsterideologin, får en tragikomisk effekt i romanen: Julia känner
sig obekväm med tanken på otrohet vilket gör hennes relation med
den mycket äldre mannen Hubert Meyer så mycket svårare att
hantera. När hon överväger att ha sex med Hubert handlar det
således inte om att hon försöker anpassa sig efter sjuttiotalets
glada sexualitetsideal utan om ett moraliskt och känslomässigt svek
mot sambon Rune.
I ”Kärleken i Julia Anderssons liv”
skildrar Moberg Julias moraliska dilemman med en lätthet som hela
tiden driver berättelsen framåt. Titeln kan vid första anblick
tänkas syfta på Julias kärleksrelationer till männen Rune och
Hubert, men jag läser den också som en beskrivning av Julias
verkliga kärlek: kärleken till samhällsdebatten, kärleken till
den drivkraft som behövs för att en kvinna ska lyckas slå sig
uppåt genom hierarkierna. Denna aspekt av romanen är skrämmande
aktuell ännu idag och gör därför Åsa Mobergs roman extra
läsvärd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar