Outsider.
Torbjörn Flygt. Norstedts förlag. 2011. 429 sidor.
I augustprisbelönade
”Underdog” (2001) skildrar Torbjörn Flygt huvudpersonen Johan
Krafts uppväxt i höghusområdet Borgmästargården i Malmö.
Uppföljarromanen ”Outsider” tar vid där ”Underdog” slutade.
Det är sent åttiotal och romanens huvudperson och berättare Johan
Kraft studerar juridik i Lund. Han bor i studentkorridor men sover
oftast hos flickvännen Helena som bor i ett stort kollektiv.
Flygt bygger trovärdigt
upp studentlivsstämningen med allt vad den innebär: de långa
nattliga diskussionerna om alltings mening och om framtiden, de
märkliga festerna, de originella studiekompisarna. Det som gör
Flygts skildring extra trovärdig är att Johan Krafts studieliv
också präglas av en tomhet och likgiltighet gentemot det som pågår
runt omkring honom. Efter några år i Lund har han börjat
genomskåda maskineriet. Allting upprepar sig i studiestaden – på
gott och ont. Kanske är det detta som driver honom till att
plötsligt bryta upp med Helena och istället tillbringa sina ändlösa
nätter tillsammans med den frisinnade, väl belästa
litteraturvetaren Pernille?
Den som är bekant med
”Underdog” kommer sannolikt att känna igen sig också i
”Outsider”. Både mamma Bodil och syster Monika är återigen
viktiga karaktärer och Flygt refererar ofta till den tid som
skildras i ”Underdog” då Bodil jobbade på fabriken ”Strumpan”
och var livrädd för att Monika precis som hon skulle få barn för
tidigt. Av någon anledning har jag ändå svårt att få de två
berättelserna att gå ihop. Trots att jag har läst ”Underdog”
ett par gånger verkar minnet av den boken ha tynat bort. Detta är
dock inte nödvändigtvis något problem. För ”Outsider” är en
väl berättad roman och Johan Falks nära på allvetande
berättarperspektiv både roar och berör. Flygts formuleringar
nuddar förvisso ibland vid det spetsfundiga men i och med att de är
inbäddade i ett omkringliggande allvar lyckas författaren balansera
upp dem. Det kan exempelvis heta att ”Leif som har all tid i
världen på sin klocka, kan ägna dagarna åt att virka mattor av
sitt navelludd”.
”Outsider” är
otvivelaktigt en läsvärd och medryckande uppföljare till
”Underdog” och Flygt gör här ett mer trovärdigt intryck än
han gjorde i collageromanen ”Himmel” (2008). Men jag kan ändå
inte skaka av mig en känsla av ambivalens. Möjligen för att Johan
Falks brist på riktning i romanen också uttrycks i romanens form,
något som egentligen borde tyda på Flygts skicklighet som
författare men som mest bara gör mig förvirrad.
Ibland undrar jag också
om Johan Falk verkligen är en outsider eller om han snarare har ett
behov av att positionera sig som en sådan. När allt kommer omkring
är han en rätt så vanlig ung man med rätt så vanliga bekymmer.
Samtidigt är outsiderperspektivet kanske inte något som
nödvändigtvis syns utanpå, det handlar kanske snarare om en
inställning till världen. Möjligen kunde man tänka sig att Johan
Falks outsiderposition tyder på att alla är outsiders i någon
mening, också de som verkar precis som alla andra. Och att själva
kruxet är att det inte finns någon verklighet bakom uttrycket ”som
alla andra”.