Sommarhuset. Anna Fredriksson. Forum förlag. 2011.
Sommaren är en tid för vila och
avkoppling, ofta tillsammans med släkten. Men ibland vill släkten
en sak och du en annan och då kan det sluta med att du är mer
stressad efter semestern än du var innan den började. I
debutromanen ”Sommarhuset” använder manusförfattaren Anna
Fredriksson sommarmotivet som en tid då var och en vill känna sig
fri att göra vad de vill som bakgrund till en historia om svek och
brustna familjerelationer. I centrum av berättelsen står
sommarhuset som under otaliga somrar har bebotts av Eva och hennes
mor. När modern tar livet av sig och det visar sig att det saknas
ett testamente tvingas Eva plötsligt ta kontakt med sina två
frånvarande syskon och ge sig in i en kamp om sommarhusets framtid.
”Sommarhuset” är ett
relationsdrama som placerar tre syskon i en typisk
triangelkonstellation. I den ena udden vilar den äldsta dottern Eva,
ansvarstyngd av de många åren med den sjuka modern och med en
benägenhet att betrakta sig som martyr och som rationell motpol till
sina två framgångsrika syskon. I den andra udden finns Maja, den
yngsta dottern som flyttade hemifrån efter dunster med modern och
som nu har intagit den mest offensiva positionen och vill bygga om
och sälja sommarhuset. Där emellan finns till sist Anders,
mellanbrodern som i romanens inledning tar Majas parti men som under
berättelsens gång flyttar sig allt närmare Eva.
Dynamiken mellan syskonen är för det
mesta realistisk men ibland verkar Fredriksson lita aningen för
mycket på sin estetiska intuition: stundvis passar bitarna för
perfekt ihop, i en roman som strävar efter realism känns också
syskonens mindre smickrande egenskaper tillrättalagda. I
verkligheten är det få relationer som bildar perfekta trianglar,
oftast sticker det ut ojämna uddar lite här och var.
Eva som också är romanens berättare
gör allt för att markera sin närvaro i sommarhuset: ”Att helt
isolera sig skulle emellertid kunna uppfattas som ett svsghetstecken.
Bättre då att ständigt finnas med, att inte låta dem glömma
hennes existens. Hon tänker glida runt som ett högst påtagligt
problem.” Evas beteende får vardagspsykologen i mig att viska
”passiv-aggressiv”, en form av personlighetsstörning som lämpar
sig väl i ett litterärt sammanhang. Eva smyger omkring och
betraktar, hon sätter sig demonstrativt med sin kaffekopp lite
varstans och hon gör sitt bästa för att inte blanda sig i –
denna konflikträdsla skapar en tryckt stämning som Fredriksson
använder som fundament i berättelsen. En god idé som också driver
romanen framåt mot den oundvikliga upplösningen.
Som hantverk betraktat är
”Sommarhuset” sålunda närapå felfri. Ingredienserna för ett
relationsdrama finns där: de isärdrivna syskonen, den döda modern,
det symboliska huset, de ingifta familjemedlemmarna, den svenska
sommaren, det realistiskt använda språket etc. Trots detta, eller
kanske snarare på grund av detta, är det något som saknas. Jag
saknar ojämnheterna och de tvära kasten. Det som slipas för mycket
skapar till sist knappt någon friktion, och utan friktion glider det
mesta obemärkt förbi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar