Det är en märklig historia som utspelar sig i den danska författaren Peter Høeg senaste roman ”Elefantskötarnas barn”. Berättelsen balanserar någonstans på gränsen mellan det naivistiska och det absurda när den berättar om syskonen Finøs sökande efter sina förrymda föräldrar. Familjen bor i det lilla samhället Finø, ön som delar namn med familjen, och på ön myllrar det av kufiska karaktärer som alla på något märkligt vis blir inblandade i syskonens familjedrama.
Fjortonåriga Peter Finø
är bokens berättare, och av allt att döma är det han som har mest
att förlora på sina föräldrars plötsliga försvinnande. Hans
snart utflugna äldre syster och närmsta bundsförvant Tilte ställer
självfallet upp på detektivarbetet, och det gör även den redan
bortflyttade, tystlåtne brodern Hans som studerar i Köpenhamn.
Peter och Tilte har ett närmast synskt förhållande till varandras
tankevärldar vilket innebär flera välbehövt samstämmiga och
kvicka beslut i de knepiga situationerna som uppstår.
En viktig tematisk
underström i berättelsen är väckelserörelsen, föräldrarna Finø
är båda involverade i kyrkan, den ene som präst och den andra som
kantor, och berättelsens upplösning leds mot ett stort religiöst
möte som ska äga rum i Köpenhamn. Genom att understryka likheterna
mellan romanens olika religiösa ledare, den ena knäppare än den
andra, visar Høeg hur också religionen har fastnat i kapitalismens
klor. Rörelserna försöker vinna nya medlemmar genom märkliga
värvningsmetoder som dock alla verkar bygga på en mystifiering av
individen och ett slags medlemsskap i religionens hemliga klubb.
Men det hela är mycket
märkligt. Är detta allvar eller är det satir? Om det är satir,
vad är det då satir över? Den intrigdrivna romanen? Den ryska
klassiska romanen med dess ibland oöverskådliga persongalleri? Høeg
är en klurig författare som inte räds lekar med författarbilder
och läsarförväntningar och oftast gör han detta mycket skickligt.
I ”Fröken Smillas känsla för snö” (1994) bygger han upp en
historia som vid första anblick är en hårdkokt thriller men som
vid närmare granskning också kan läsas som en text som tampas med
frågor om representation och verklighet. I ”Elefantskötarnas
barn” är det däremot inte lika lätt att se om något döljer sig
under den visserligen finurliga och stundvis varma skildringen av
familjen Finø.
Kanske
kunde någon påpeka att Høegs varken-eller-lek är typiskt
postmodern i det att berättelsen är obestämbar. Men också den
mest genremässigt obestämbara texten bör ge något mera till
läsupplevelsen. Efter ett tag börjar också finurligheterna sticka
i ögonen och berättartonen får istället en raljant och tjatig
karaktär. Och när berättaren Peter för n:te gången påpekar hur
hans och Tiltes intitiativförmåga korrelerar frågar jag mig
återigen vad poängen egentligen är.
Möjligen
kan man bli miljöskadad av att ha läst Høegs tidigare romaner, för
naturligtvis är det möjligt att ”Elefantskötarens barn” också
kan läsas enbart som en underhållande skröna. Tyvärr håller den
inte heller måttet som detta. Høegs roman lämnar mig perplex –
det är inte någon dålig berättelse han har skrivit men den verkar
tyvärr på det hela taget något meningslös. Som om alla lustiga
idéer lite krampaktigt hade samlats ihop under en och samma titel i
ett försök att skapa en underhållande helhet.