Essä. Ingrid Elam. Jag. En fiktion.
Albert Bonniers förlag. 2012.191 sidor.
Att skriva ”jag” i en skönlitterär
text är att göra en tydlig positionering. Via jaget inbjuds läsaren
till att ta del av karaktärens inre, något som ibland kan kännas
som kittlande voyerism. Fast är det faktiskt så enkelt som att ett
skönlitterärt jag innebär mer närhet än ett skönlitterärt han
eller hon? Redan titeln på litteraturvetaren och kulturjournalisten
Ingrid Elams ”Jaget. En fiktion” vittnar om att sanningen är mer
komplicerad än så.
I den skönlitterära texten är också
det skenbart autentiska alltid fiktion, detta är en av de slutsatser
Elam gör framför allt i sin läsning av Karl Ove Knausgårds
självbiografiska romanserie ”Min Kamp”. Elams blick är skarp
och hon kryssar hemtamt mellan litteraturhistoriens mest kända
jagberättare Augustinus, Rousseau, Sapfo, Goethe, Emily Brontë –
och i modern tid, Edith Södergran, Majakovskij, Kerstin Ekman och
Maja Lundgren, för att enbart nämna några. Resultatet blir en
jagets litteraturhistoria som framför allt tar fasta på spänningen
mellan sanning och fiktion.
Detta gäller bland annat tendensen att
läsa Emily Dickinsons poesi biografiskt, en tendens som det senaste
decenniets litteraturforskning har problematiserat och ifrågasatt.
Ingrid Elam påpekar att ifrågasättandet av en biografisk tolkning
av Dickinsons poesi trots allt inte innebär ”att alla jag är
roller”, vilket är en vanlig slutsats, utan ”att ett jag
samtidigt kan vara en roll, en fiktion och ett personligt, bigrafiskt
jag.” Syftet med ”Jag. En fiktion” är således att bredda
tolkningsramen inte bara för det fiktiva jaget utan likväl för det
självbiografiska jaget. Lite krasst uttryckt kan man säga att Elam
pekar på att det fiktiva jaget aldrig är helt fiktivt och att det
självbiografiska jaget aldrig är helt självbiografiskt.
I sammanhanget är det intressant att
också betrakta Ingrid Elams skrivande jag. I essäns första del som
kort och gott har rubricerats som ”Jag” säger Elam att hon har
fått lära sig att använda ordet sparsamt. I akademiska sammanhang
kan jaget ofta uppfattas som lite slarvigt, samtidigt kan dess
motsats, passivformen (som jag för övrigt använder mig av i denna
recension), ibland användas in absurdum, som när akademiker talar
om författaren till egna tidigare publicerade verk i tredje person.
Trots att Elam sällan använder jaget om sig själv är hennes röst
i ”Jaget. En fiktion” tydlig, möjligen för att både tematik
och språkbehandling är elegant och väl genomarbetad.
Ingrid Elam är en skicklig essäist
som lyckas med konststycket att skriva luftigt och lättläst om ett
ämne som lätt kunde ha blivit torrt litteraturvetenskapligt och
enbart tilltalande för en liten invigd krets. Med detta sagt är
dock ”Jaget. En fiktion” en relativt smal bok som främst riktar
sig till läsare som har ett intresse av litteraturhistoria och
självbiografiskt skrivande.
Oberoende av vem som läser den bör
man dock inte skynda sig igenom ”Jaget. En fiktion”, snarare bör
kapitlen begrundas var för sig, i långsam takt. För insprängt i
den till synes lätta texten gömmer sig en mängd frågor om
människans självuppfattning. Lika mycket som det handlar om synen
på författaren handlar det om synen på läsaren. Plötsligt
handlar Elams essä inte bara om ett abstrakt jag, utan också om mig
som läsare.