Från första början
blev det tydligt att kontakten mellan personal och studenter vid ÅA:s
litteraturvetenskapliga institution var ovanligt god. När jag vågade
mig på att delta i mitt första ämnesrådslag, ett mötesforum där
studenter och personal utbyter åsikter om aktuella, ofta
undervisningsrelaterade frågor, var vi några studerande som önskade
oss en kurs som behandlade utomeuropeisk litteratur.
Efter mitt första
studieår med grundstudier fick jag hösten 2006 äntligen inleda
mina ämnesstudier i litteraturvetenskap. Den första kurs jag deltog
i var ”Postkoloniala läsningar” som ordnades av FD Pia Maria
Ahlbäck på uppdrag av dåvarande professor Clas Zilliacus som ett
direkt gensvar på de önskemål vi studenter hade framfört bara
några månader tidigare. ”Postkoloniala läsningar” var en
”flerlärarkurs” vilket innebar att såväl doktorander som
exempelvis FM Julia Tidigs och gästföreläsare som FD Maria
Olaussen (Växjö Universitet) deltog i undervisningen.
För mig som
litteraturteoretiskt oerfaren tjugoåring innebar kursen att jag fick
insyn i litteraturvetenskapens möjligheter: jag fann att
litteraturvetenskapen hade potentialet att sätta mina invanda
föreställningar i gungning. Plötsligt insåg jag att
litteraturteori inte enbart behövde handla om att applicera olika
former av analysverktyg på skönlitterära texter utan att teori
också kunde bidra till att vidga mina perspektiv på världen
samtidigt som den kritiska blicken riktades inåt mot mina egna
antaganden. Kort sagt bidrog ”Postkoloniala läsningar” till att
forma mitt akademiska tänkande och spår av kursen kan även anas i
min pro gradu-avhandling som färdigställdes nästan exakt fem år
efter att kursen ordnades. Kursen utmynnade dessutom i ett
specialnummer av kulturtidskriften ”Laboratorium för folk &
kultur” (1/2007) som gav mig och fyra av mina medstudenter
möjligheten att verka som litteraturvetenskapliga skribenter sida
vid sida med våra välmeriterade föreläsare
Mina erfarenheter av
denna kurs visar att även en liten finlandssvensk institution kan
erbjuda högkvalitativ undervisning i aktuella teoretiska
ämnesområden. ”Postkoloniala läsningar” är bara ett av flera
exempel på förstklassiga kurser som litteraturvetenskapliga
institutionen har ordnat med hjälp av timundervisningsmedel, andra
exempel är FD Kristina Malmios
kurs ”Introduktion
i Pierre Bourdeius teori om det litterära fältet”
(2008) och FD Mia Francks populära kurs ”Vampyrer i litteratur och
film” (2010 & 2011). Att nuvarande och kommande
litteraturstudenter nu, i och med de sparkrav som riktas mot
litteraturvetenskapliga institutionen vid ÅA, kan gå miste om de
specialkunskaper som den egna institutionen besitter är under all
kritik.