Juliet, Naked. Nick Hornby. Forum förlag. 2010. Översättning från engelska av
Marianne Mattsson.
Ni vet de där irriterande
besserwisser-musikälskarna som blir irriterade när ”deras”
musik plötsligt blir tillgänglig för den stora allmänheten? Jag
är en av dem. Kanske är det därför jag inte kan låta bli att
känna ett visst medlidande med karaktären Duncan Thomas i Nick
Hornbys senaste roman ”Juliet, Naked” vars uppgift i livet är
att känna till allt om den fiktiva singer-songwritern Tucker Crowe.
Crowe har varit försvunnen i tjugo år
efter ett mystiskt besök på en snuskig toalett någonstans i
Minneapolis. Det är i denna toalett romanen inleds tillsammans med
brittiska Duncan och hans något motvilliga medresenär, sambon
Annie. Tucker Crowe-pilgrimsresan leder också till den mytomspunna
Juliets hus där Duncan tvingas inse att hans beundran inför Crowe
gränsar till besatthet. Crowes mest kända verk, albumet ”Juliet”,
är tillägnat denna kvinna och efter Crowes försvinnande har hon
fått kultstatus.
Hemma i England öppnar den förvånade
Annie några veckor senare ett kuvert som innehåller ett album
kallat ”Juliet, Naked” som visar sig innehålla
originalinspelningarna till det som skulle komma att bli ”Juliet”.
Annie och Duncan visar sig dock ha helt motsatta åsikter om musiken
– åtminstone om man får tro deras respektive recensioner på
hemsidan som febrilt försöker hålla Crowe vid liv. Det blir
kalabalik hemma hos paret och när Annie får ett mail från någon
som påstår sig heta Tucker Crowe men väljer att inte berätta det
för sin sambo är sammanbrottet nära.
Kvaliteten på Hornbys romaner de
senaste tio åren har gått upp och ner, och kanske är det så att
den återigen är på väg uppåt. ”Juliet, Naked” är inte någon
omvälvande läsupplevelse men det måste den kanske inte heller
vara. Händelseförloppet är underhållande och fungerar
förvånansvärt bra med tanke på hur konstruerat det samtidigt
känns, men den största behållningen finns nog i
karaktärersbeskrivningarna, som när Annie grubblar över sitt
förhållningssätt till Crowe: ”Var kom det här ogillandet ifrån
helt plötsligt? Var inte hans brokiga förflutna halva charmen? Vad
tjänade det till att dras till en rockmusiker om hon ville att han
skulle bete sig som en biliotekarie?”
”Juliet, Naked” är underhållning
som gränsar till satir, och den läsare som inte är bekant med
musiknördens inre mekanismer riskerar att bli ordentligt irriterad.
Trots att jag har tvingat med familjemedlemmar till huset där
Freddie Mercury dog och precis som Duncan undrat: ”Skulle det
verkligen ha varit så fruktansvärt om hon på något vis markerat
platsens betydelse? Med en diskret plakett eller något?” så blir
jag inledningsvis också irriterad. För Duncan är en dryg jäkel.
Men Hornby låter i slutändan alla karaktärer bli mänskliga, och
det får mig att undra om det inte bara var igenkänningsfaktorn som
gjorde sig påmind. ”Juliet, Naked” är inte någon stor roman,
ibland är det mest fånigt, men det hindrar inte att det är
stundvis rolig läsning för såväl musiknördar som för deras
belackare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar