Bloody Foreigner. Bilder från mitt engelska liv. Kerstin Lindman-Stafford. Utgiven på eget förlag.
2010.
Kerstin Lindman-Stafford har
under många år arbetat som utrikeskorrespondent i för bland annat
Hufvudstadsbladet i England och berättar nu om sina erfarenheter i
boken ”Bloody Foreigner. Bilder från mitt engelska liv”. I
förordet betonar Lindman-Stafford att det just handlar om bilder och
att hon inte är ute efter att fläka ut sitt privatliv – en ansats
som känns fräsch i dagens bekännarkultur. Snarare än en
bekännelsedagbok är ”Bloody Foreigner” således en
livsberättelse med samhällskritiska förtecken där
Lindman-Staffords och Englands liv löper parallellt med varandra.
När Lindman-Stafford kommer
till England för första gången är året 1952 och hon drar sig
till minnes både ransoneringskuponger och caféer som serverade
”spam”. 1950-talets England var oerhört präglat av
klasskillnader och Lindman-Stafford beskriver träffande hur detta
speglades i människors kläder: ”I de övre skikten hörde det
till exempel på 50-talet till att klädedräkten för en man på
söndagen var hans äldsta mest slitna. Om han klätt upp sig var han
definitivt inte 'vår sort'”. Dylika anekdoter bidrar till att
skapa det som av Lindman-Stafford beskriver som ”det gamla
England”, ett England som idag främst kan hittas i BBCs
tv-filmatiseringar av engelska deckare.
För att belysa sina
analyser använder sig Lindman-Stafford av en mängd skönlitterära
referenser som hjälper läsaren att följa hennes resa genom de
olika förändringarna i det Engelska samhället. Förändringarna är
många och Lindman-Stafford är särskilt intresserad av att
diskutera immigrationsfrågor, frågor som ofta är kontroversiella
men samtidigt viktiga. Trots att Lindman-Stafford för det mesta är
lyhörd och insiktsfull i sina kommentarer kan man ibland ana en
smula bitterhet gentemot de följder som Storbritanniens liberala
immigrationspolitik har fört med sig.
Multikulturalism för
multikulturalismens skull ter sig som allt annat än okomplicerat i
Lindman-Staffords ögon. Även om kritiken inte är riktad mot
immigranterna som sådana utan mot den politik de är offer för blir
tonen dock ibland aningen svartvit och Lindman-Stafford faller ibland
in i ett traditionellt vi/dom-tänkande. Samtidigt är hennes
argument ofta slående i det att hon vågar vara ärlig gentemot sina
egna reaktioner. Något som kunde vara värt att tänka på i dagens
politiskt korrekta medieklimat.
Lindman-Stafford förhåller
sig ambivalent till detta gamla England: å ena sidan kan man ana ett
vemod i hennes beskrivningar av tiden på internatskola i Exeter, å
andra sidan visar hon sig väl medveten om att ”det gamla England”
inte var fullt så trevligt som det kan framstå i tv-seriernas
romantiserade skildringar. Det är i denna ambivalens som
Lindman-Staffords text också är mest lyskraftig. För trots att hon
är otroligt kunnig vad gäller Englands politiska och samhälleliga
utveckling består den personliga tonen. ”Bloody Foreigner” är
en väldigt mänsklig samling tankar och analyser, och det faktum att
analysobjektet står Lindman-Stafford nära hjärtat bidrar enbart
till bokens förtjänster.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar