Den trettiofemte
internationella filmfestivalen i Göteborg 2012 sparkades igång
fredagen den 27 januari med den svenska öppningsfilmen ”Avalon”,
skriven och regisserad av debutanten AXEL PETERSÉN och med JOHANNES BROST i rollen som den avdankade festfixaren Janne. Svensk film har
alltid varit ett viktigt inslag i vad som idag är nordens största
filmfestival, men varje år har man också ett flertal specialteman.
Denna gång fokuserar man bland annat på den arabiska våren och på
nya oberoende dokumentärer från Kina.
Det är inte det enklaste
att välja mellan över 400 filmer, mitt angreppssätt är dels att
försöka se filmer från flera olika kategorier, dels att besöka
flera biografer. Filmerna visas på tio biografer runt om i Göteborg.
Att se minst en film i den anrika biograf Draken som bara är öppen
under festivalen och som också fungerar som dess nav är
självskrivet för många festivalbesökare. Draken är en
biosalong i gammal stil byggd i mitten av 1950-talet med över 700
sittplatser och en hundra kvadratmeter stor bioduk. Byggnaden är
ritad av Nils Einar Eriksson, en arkitekt som också har ritat
Göteborgs vackra konserthus.
Martina Moliis-Mellberg
har studerat litteraturvetenskap vid Åbo Akademi och filmvetenskap
vid Göteborgs Universitet och besöker nu festivalen för fjärde
gången. Denna gång finns bara ett fåtal filmer med på hennes
lista men tidigare år har Moliis-Mellberg varit en av dem som har
sprungit mellan biograferna för att hinna med sitt späckade schema.
Är det någon film du
ser fram emot särskilt mycket i år?
-
Mina förväntningar är kanske inte så höga på någon specifik
film, men jag är väldigt nyfiken på ”The Artist”. Den verkar
tilltala många så den ser jag fram emot.
”The
Artist” (regi och manus: Michel Hazanavicius), som nyligen
nominerades till hela tio Oscars bland annat för bästa film och
bästa regi, är något så ovanligt som en modern stumfilm. Filmen utspelar
sig i Hollywood under några år kring 1930 och handlar skiftet från
stumfilm till talfilm.
Moliis-Mellberg
påpekar att det tyvärr har blivit lite svårare att delta i
Göteborgs filmfestival som student eftersom biljettpriserna hela
tiden höjs. I år kostar en biljett ungefär nio euro vilket är en
höjning med en euro från fjolårets biljetter.
-
Men Göteborgs Filmfestival är ändå min favoritfestival, det är
fint att se hur hela staden lever upp och blir involverad. Det är
verkligen en festival som engagerar allt från caféer till
kollektivtrafik.
Västtrafik
som ansvarar för kollektivtrafiken i Göteborg erbjuder precis som
tidigare år mycket förmånliga spårvagnsbiljetter till
festivalbesökarna och på stadens caféer och krogar ordnas
filmfrågesporter och andra filmrelaterade evenemang.
Med
ett så digert program kunde man tycka att det borde vara svårt att
sålla bland de drygt 400 filmerna. Ann-Katrin Perschbacher som också
studerar i Göteborg skakar dock på huvudet när jag undrar om det
var svårt att göra upp ett schema.
-
Jag tycker faktiskt inte att det var särskilt svårt att välja, men
i år kommer jag bara att se tre stycken. Jag bläddrade bara i
katalogen och valde dem jag först fastnade för, en av dem är
”Without”.
”Without”
(regi och manus Mark Jackson) är en amerikansk psykologisk thriller
som handlar om en kvinna som tar hand om en rullstolsbunden man som
bor i ett ödsligt hus.
Vid
sidan av Sverige och Frankrike är USA det land som presenterar flest
filmer under festivalen vilket gör att det kanske inte är så
konstigt att många besökares scheman har en amerikansk slagsida.
Hälften av de filmer jag själv har sett och kommer att se under
festivalen är amerikanska produktioner. Det kan tyckas lite dumt att
gå och se filmer som ”The Artist” som trots allt kommer att
visas i biografer runt om i Norden. Samtidigt kan det vara lockande
att vara bland de första som ser en film också om det är en
amerikansk storproduktion.
Finland
deltar i år med bland annat ”Iris”, ”Där vi en gång gått”
och ”Stars Above” (”Tähtitaivas talon yllä).