Det man har och det man
drömmer om. Cecilia Davidsson. Albert Bonniers förlag. 2011.
Den namnlösa huvudpersonen i Cecilia
Davidssons roman ”Det man har och det man drömmer om” ligger i
det höga gräset i närheten av morföräldrarna Alvas och Ebbes hus
och betraktar ett rådjur som passerar. ”Hennes barndom i ett
nötskal: att ligga på marken på ett knöligt sätt och iaktta
världen.” Sommaren tillbringas hos morföräldrarna eftersom det
har blivit fnurror på tråden mellan henne och fästmannen Boris.
Vid närmare anblick är det inte förvånande: den kvinnliga
huvudpersonen är före detta djurrättsaktivist medan Boris är
storviltsjägare. Olikheterna i deras personligheter förgiftar
förhållandet och som ett sista försök att lösa problemen väljer
huvudpersonen att isolera sig från Boris en hel sommar.
”Det man har och det man drömmer om”
får tankarna att vandra till Siri Hustvedts senaste roman ”The
Summer Without Men” (2011, svensk översättning i höst) som också
skildrar ett förhållande i uppbrott. Gemensamt för båda romanerna
är att fokus ligger på mellanrummet, på en sommar av väntan som
tillbringas hos släktingar. Ett av de faktum som ställer till med
mest problem för både Hustvedts och Davidssons karaktärer är att
de båda inser att svek och svårigheter inte nödvändigtvis innebär
att känslorna svalnar.
Davidssons huvudperson har uppfostrats
av den kärva mormodern Alva och den något tankspridda morfadern
Ebbe. I hennes betraktande av människorna i omgivningen framgår det
tydligt att hon har en kritisk inställning till mor- och
dotterrelationer: ”Hon konstaterar att en mamma slutar hålla en
dotter i handen när denna är tio, elva år och att det är mycket
sällsynt att en mamma håller armen om en dotters axlar. Det är
vanligare att mamman håller handen på dotterns rygg och föser
henne framåt.” Hennes intresserade betraktande härrör sig också
från en saknad och den hårda inställningen till mormodern Alva
kompliceras av att Alva faktiskt fungerar som ersättare för hennes
mamma som dog i en bilolycka för många år sedan.
I ”Det man har...” gör Cecilia
Davidsson en rak skildring av en relativt allmängiltig problematik
utan att det blir övertydligt – hon behärskar konsten att använda
pauser och tystnader vilket gör att romanen genomgående laddas med
outtalade antydningar. Resultatet är en på samma gång okonstlat
tydlig och suggestiv berättelse med träffsäkra dialoger. Det är
roligt också – Davidsson är både humoristisk och kärleksfull i
sin beskrivning av huvudpersonens fantasier om bonden Gordon: ”Hon
föreställer sig att de blir filmade under tiden och att resultatet
marknadsförs som bondsex och
att folk – kvinnor – kommer långväga ifrån gör att få se
inspelningsplatserna i verkligheten och kanske få en glimt av
sexbonden.”
Det är de små
detaljerna som gör ”Det man har...” till en lustfylld
läsupplevelse. Huvudpersonen är en på många sätt misslyckad typ,
men hon är också sympatisk. När hon blir arg blir hon lite för
arg, när hon blir kär blir hon lite för kär. För tre år sedan
ansåg jag att Davidsson i novellsamlingen ”Det var länge sen det
var så här spännande” (2008) skickligt beskrev små bilder som
stod för något mycket större. I ”Det man har...” gör hon
detsamma, denna gång i romanform, och återigen med samma
skicklighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar