Film. Room 304 (Vaerelse 304). Regi:
Birgitte Staermose. Manus: Kim Fupz Aakeson. I rollerna: Mikael
Birkkjaer, Stine Stengade, David Dencik, Ariadna Gil, Lourdes
Faberes, Magnus Krepper mfl. Danmark. 2011.
I kammarspelet ”Room 304” kretsar
handlingen kring ett hotell i Köpenhamn där delen får stå för
helheten, rummet för byggnaden. Allt händer förvisso inte i rum
304 och handlingen utspelar sig också bland annat i
hotellreceptionen, men i enlighet med filmens avskalade estetik är
också spelplatsen mycket begränsad. En handfull karaktärer av
olika ursprung och som talar olika språk rör sig i
hotellkorridorerna där de möts i vad som kan beskrivas som en
psykologisk thriller.
Thrillerelementet består framför allt
i att en av städerskorna (Lourdes Faberes) finner en pistol i
smutstvätten. På klassiskt vis är det uppenbart att den pistol som
presenteras för tittarna i början också kommer att avlossas innan
filmen har tagit slut. Spänningsmomentet ligger i ovetskapen om vem
av karaktärerna som kommer att bli offer för denna berättartekniska
regel – alla är de fångade i samma hus och en av dem kommer
sannolikt att dö.
Detta till trots är den oavlossade
pistolen inte det mest obehagliga i ”Room 304”, snarare är det
de dysfunktionella karaktärerna som står för den kusliga
stämningen. Hotellets chef Kasper (Mikael Birkkjaer) har ett
utomäktenskapligt förhållande med den också gifta Nina (Stine
Stengade). Scenerna som visar deras sexuella möten i hotellrummen
bär på en känsla av desperation och destruktivitet. Det finns
något väldigt hårt i hur Birgitte Staermose har valt att regissera
sina skådespelare eftersom sexscenerna hela tiden balanserar på
gränsen mellan närhet och våld.
”Room 304” är vacker och väldigt
avskalad i sitt uttryck, stundvis ser vissa scener nästan ut som
reklamklipp eftersom de är så välpolerade av fotografen Igor
Martinovic som tidigare bland annat har gjort cinematografin till
dokumentären ”Man on Wire” (2008) och filmserien Red Riding 1980
(2009).. Detta är både filmens styrka och svaghet. Å ena sidan gör
det filmupplevelsen njutbar, å andra sidan innebär det att det
skapas en distans till filmens handling vilket gör att det hela
aldrig riktigt lyfter. Mikael Birkkjaer gör en bra prestation som
den förvirrade men hårt sammanbitna Kasper, och detsamma gäller
David Dencik som spelar den formella hotellreceptionisten Martin.
Denciks Martin är den karaktär som jag känner mest för under
filmens gång. En av de roligaste ögonblicken är när han blir
tillsagd av Nina att le och vara trevligare åt hotellgästerna och
gång på gång försöker få närmare anvisningar om hur han
egentligen ska le.
Staermose som debuterar som
långfilmsregissör i och med ”Room 304” gör ett skickligt jobb
i att illustrera de olika karaktärernas världsbilder. Handlingen
återberättas i flera omgångar från karaktärernas olika
perspektiv men resultatet blir ändå inte någon collagefilm – här
handlar det inte om att kasta nytt ljus på en och samma scen utan om
att rumsligt fördjupa och förankra filmens händelseförlopp i
hotellet. I det stora hela är ”Room 304” en lovande
långfilmsdebut, men jag hade önskat att den porslinsliknande
estetiken inte hade haft en så stark inverkan på
karaktärstolkningarna. Slutintrycket blir att ”Room 304” är en
snyggt förpackad men något opersonlig historia. Detta är i och för
sig helt i enlighet med hur hotell ofta upplevs, så teoretiskt sätt
är det ett smart drag, i praktiken gör det tyvärr att Staermoses
film inte lämnar något långvarigt intryck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar