Film. Dark Horse. Regi och manus: Todd
Solondz. I rollerna: Jordan Gelber, Selma Blair, Mia Farrow,
Christopher Walken, Donna Murphy mfl. USA. 2011.
Todd Solondz är en regissör som inte
direkt har blivit känd för att göra upplyftande människoporträtt.
I ”Happiness” (1998), en film med en av nittiotalets kanske mest
ironiska titlar, skildras pedofili, våldtäkt och depression, och i
”Welcome to the Dollhouse” (1995) utanförskap och mobbning. Med
detta som bakgrund framstår Solondzs senaste film ”Dark Horse”
som rena solskenshistorien även om den också ser närmare på teman
som utanförskap och social missanpassning.
I fokus står den drygt trettioåriga
Abe (Jordan Gelber) som bor hemma hos mamma Phyllis (Mia Farrow) och
pappa Jackie (Christopher Walken). Han jobbar på sin pappas firma
och underhåller sig med att samla på leksaker, ständigt smuttande
på en Coca-Cola light. Hans närmsta vänner är två kvinnor i övre
medelåldern, mamman och receptionisten Marie (Donna Murphy).
Dessutom är han överviktig och kör omkring i en gigantisk knallgul
Hummer. Det är med andra ord upplagt för tragedi. Inte främst för
att de olika yttre attributen gör Abe till en klassiskt sorglig
figur, utan snarare för att den tillförsikt som gör att han i
filmens början vågar bjuda ut den vackra Miranda (Selma Blair)
sätter honom på hårda prov.
Selma Blair gör en strålande tolkning
av den deprimerade och hårt medicinerade Miranda som även hon bor
hemma hos sina föräldrar. På typiskt Solondzskt vis får vi aldrig
veta varför Miranda är så deprimerad, men så är ”Dark Horse”
inte heller någon historia som är baserad på logiska
handlingsmönster. Från att vara relativt realistisk går filmen
vartefter allt längre mot det absurda. Det är svårt att avgöra
när Abe befinner sig i filmens verklighet och när han helt enkelt
har somnat i sitt gamla pojkrum och drömmer sig bort.
Solondz kontrar de komiska scenerna i
”Dark Horse” med mörka och tragiska stråk. När Miranda
anförtror en hemlighet angående sin hälsa åt Abe och säger att
hon inte har berättat det för någon, ”förutom för min
ex-pojkvän Mahmoud, förstås” skrattar jag högt. Samtidigt
framstår den stackars Abe som ännu mer dömd att misslyckas dels
för att hans ”fästmö” har ett underligt nära förhållande
till Mahmoud, dels för att han riskerar att smittas av Mirandas
åkomma.
Visuellt är ”Dark Horse” en
avskalad men exakt produktion som spelar mycket med mönster och
klara färger. Karaktärernas kostymer är som förlängningar av
deras personligheter, eller kanske snarare, av hur de skulle vilja
att deras personligheter var. Abe går omkring i lösa kläder och
t-skjortor med stora tryck i hiphop-stil medan den tillbakadragna
mamman bär färggranna glasögonbågar och toppar med applicerade
glaspärlor. Mia Farrow är för övrigt så skickligt maskerad att
hon nästan är oigenkännlig som mamma Phyllis.
I jämförelse med Solondz tidigare
filmer är ”Dark Horse” en ganska lågmäld historia, jag tycker
dock att den fungerar betydligt bättre än hans senaste film ”Life
During Wartime” (2009). De olika perspektiven vänds in i varandra
på ett elegant sätt som gör att den som är obekant med Solondz
tidigare produktion sannolikt kommer att studsa till ibland, kanske
särskilt mot slutet av filmen då skruvarna dras åt ännu hårdare
och handlingen blir allt mer absurd. Samtidigt överraskas jag av att
Abes öde trots allt inte verkar helt oväsentligt för världen även
om det verkar så på filmens övriga karaktärer. Att säga att
”Dark Horse” är en glad film är nog att överdriva, men visst
när den ändå en liten, liten strimma av hopp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar