Jag har letat efter dig. Sara Razai.
Schildts & Söderströms. 2012.160 sidor.
”This is getting serious”, det är
den något banala frasen från en Celine Dion-låt som plötsligt
dyker upp i skallen på huvudpersonen Annika Andersson när hon
försöker konfrontera sin pojkvän Samim med att ställa frågor om
hans bakgrund i Tabestan, det lilla landet på gränsen mellan
Afghanistan och Pakistan. I Sara Razais debutroman ”Jag har letat
efter dig” kämpar Annika med att förändra sitt liv utan att
samtidigt analysera för mycket, men ibland går det inte,
verkligheten tränger sig oundvikligen på.
Spelplatsen för Razais relationsroman
är Åbo, en stor del av handlingen kretsar kring den lilla baren
Baila där framför allt invandare och nyfinländare håller till.
Scenariot är bekant: en relativt traditionell karaktär upptäcker
plötsligt en ny dimension av sig själv när hon lär känna
människor från andra kulturer med helt andra vardagsverkligheter.
Men i ett finlandssvenskt sammanhang har denna tematik länge har
saknat en bredare förankring i skönlitteraturen, vid sidan av
Marianne Backléns författarskap är nyfinländarens närvaro så
gott som osynlig, något som också Anna-Stina Lindholm nyligen
påtalade i essän ”Vaddå vandrarlitteratur” i Ny Tid
(42-43/2011).
Även om man alltid bör förhålla sig
kritisk till exotisering av minoriteter och främmande kulturer är
det ett oundvikligt faktum att många finlandssvenskar gör just
detta, ofta på grund av bristande kunskaper och en homogen
umgängeskrets. Därför är ”Jag har letat efter dig” en viktig
bok eftersom Razai gör en ärlig, om än inte alltid bekväm,
skildring av Annikas reaktioner gentemot sitt nya sammanhang. När
Annika och Samim nekas tillträde till en nattklubb av en rasistisk
dörrvakt tänker Annika: ”I den varma välbekanta trängseln på
Baila letade jag efter orden, tänkte att det skulle lätta om han
fick berätta hur han kände sig, om han velat lyssna på hur det
kändes för mig.” Men Samim vill inte prata. ”Han ryckte på
axlarna. ”Miksi minulla on kaksi korvaa?”
sa han. ”In genom det ena, ut genom det andra. Bry dig inte så
mycket.”
Annikas vilja att
samtala och förstå blir ofta ett hinder, i sina försök att vara
fördomsfri och öppen riskerar hon samtidigt kränka Samims privata
upplevelser. Det är en sak att i teorin veta hur man beter sig
respektfullt, en annan sak att faktiskt göra det. Denna svårighet
behandlar Sara Razai galant i ”Jag har letat efter dig”, framför
allt genom sin träffsäkert skrivna dialog som ger ett autentiskt
intryck med sin blandning av svenska, finska och engelska.
På många sätt
intar Annika en passiv inställning till sitt liv. Hon liksom ”hänger
på” utan att våga uttrycka sin egen vilja, men hennes
efterhängsenhet verkar bottnar i en bottenlös känsla av ensamhet.
Ensamhet kan både förena och splittra, det är något som blir
smärtsamt tydligt i ”Jag har letat efter dig”. Ensamheten är å
ena sidan en universell känsla som möjliggör möten mellan
människor, å andra sidan måste den människa som känner sig
riktigt ensam i något skede också bli bekväm med sig själv.
Oberoende av hur många nya sammanhang hon försätter sig i och
oberoende om hon kommer från Finland eller från Tabestan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar