Bara gå. Jenny Björklund. Schildts &
Söderströms. 2012. 180 sidor.
Huvudpersonen i Jenny Björklunds andra
roman ”Bara gå” har myror i kroppen. Utifrån sett är hon en
vanlig ung vuxen, hon studerar juridik och kämpar med att ta sig i
kragen och skriva sitt examensarbete, hon har en nära vän och några
bekanta, hon har haft ett antal pojkvänner och har precis inlett ett
nytt förhållande. Men inuti henne är det något som inte stämmer,
hon bär på en kvävande känsla av tomhet och har svårt att
slappna av. Det är ett bekant tema som får tankarna att gå till
bland annat den svenska författaren Johanna Nilssons ”Rebell med
frusna fötter” (2001).
”Bara gå” är skriven i andra
person, ett berättargrepp som paradoxalt nog både skapar närhet
och distans. Närhet, eftersom duet kommer väldigt tätt inpå
läsaren, något som för en del kan te sig störande men som jag
tycker fungerar förvånansvärt väl. Distans, eftersom det ger
intrycket av att det är huvudpersonen som är den som betraktar sig
själv utifrån, oförmögen att hitta den punkt i sig själv som hon
kan vila i, oförmögen att vara ett obetraktat jag.
Huvudpersonen kämpar med att slappna
av, men hon är full av ambivalenta känslor, som här när nya
pojkvännen Martí går ut för att köpa mjölk en morgon: ”Du
sitter låst på sängen och tänker att du inte riktigt vet hur man
gör det här med tvåsamhet. För någon del av dig hoppas att han
inte ska komma tillbaka.” I bakgrunden finns också en flera år
äldre försvunnen storasyster som kanske kan läsas som en nyckel
till svårigheterna. Samtidigt är storasysterns närvaro i texten
ibland något överflödig, Björklunds känsligt tecknade
huvudperson skulle vara tillräckligt trovärdig också utan detta
barndomstrauma.
Det är lustfyllt att läsa ”Bara
gå”, Björklund har ett personligt språk, hon ömmar för sina
ord och smyger ibland in finurliga ordlekar utan att det blir
putslustigt. Ordlekandet är något mer tillbakahållet än i
debutromanen ”Vad jag gjorde en höst” (2010) och blir faktiskt
därför ännu mer effektivt. Ett exempel är kapitlet som handlar om
huvudpersonens längtan tillbaka till Polen: ”Öst, du längtar
tillbaka till öst”, tänker hon i kapitlet som passande nog heter
”Tröst”, eller kanske borde man läsa ordet som ”Tr(öst)”.
Det skulle vara lätt att säga något
om att Jenny Björklunds huvudperson befinner sig i gränslandet
mellan studieliv och vuxenliv, men även om det naturligtvis stämmer
hotar det också att banalisera ”Bara gå”. För även om de
yttre ramarna är bekanta – studiekamrater som blir färdiga, den
fadda smaken av en studentfest för mycket – är huvudpersonens
dilemma existentiellt. Hon står inför att bli delaktig av en värld
som ter sig absurd och vägrar att ta det sista steget på vägen,
samtidigt kan hon inte förmå sig att stå stilla utan går och går
utan att egentligen komma någonvart. ”Ensam, oförankrad”, heter
det på ett ställe. Men det är också rytmiskt och ömsint om en
rastlös vandring som inte bör förringas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar