Wannabe. Sara Jungersten. Schildts
förlag 2011. 222 sidor.
Att bli avslöjad som en wannabe är
att bli avslöjad som någon som har ambitioner om att bli något man
varken är eller kan bli. Med tanke på detta är det modigt av Sara
Jungersten att döpa sin debutroman till just ”Wannabe”.
Samtidigt som titeln är iögonfallande och lockande inbjuder den
till förlöjligande – en egenskap som Jungerstens huvudperson Tove
också kan sägas besitta. Den som frivilligt ställer sig på en
scen framför hundratals blickar står också inför risken att göras
till åtlöje eller kanske ännu värre, att mötas av likgiltighet.
Men för Tove är lockelsen stark nog för att hon ska våga utmana
ödet.
21-åriga Tove har en liten roll som
sångare och dansare vid Wasa Teater, men drömmarna sträcker sig
betydligt längre än så. Hennes vilja att komma in på scenskola
och bli en seriös skådespelare är så stark att den lamslår
henne, men den skapar också ambivalenta känslor gentemot dem som
befinner sig utanför teaterkretsarna, i detta fall publiken: ”Tove
föraktade dem för att de trodde på det de såg, och älskade dem
för att de bekräftade henne.” Jungersten fångar skickligt Toves
kluvenhet som verkar bottna i en rädsla att bli avslöjad. Det är
inte så mycket omgivningen som verkar tycka att Tove är en wannabe
som hon själv, och det är i detta romanens problemställning
bottnar: hur ska man nå sin dröm om man på något plan samtidigt
betvivlar att man är värd att nå den?
”Wannabe” är en välskriven
intrigdriven roman med ett bra tempo, Jungerstens prosa är driven
samtidigt som den aldrig hastar fram. Som huvudperson är Tove
trovärdig, dynamisk och – uppfriskande nog – inte alltid
särskilt sympatisk. Jungersten är inte rädd för att löpa linan
ut, Tove tillåts vara både modig och rädd, talangfull och
missunsam. Samtidigt går det lätt att känna igen sig i hennes
behov av att tillhöra (och romantisera) teatersammanhanget –
liknande scnener som Toves försök att verka självklar i öldiset
på Ernst har definitivt sina paralleller i studiestäderna runt om i
landet. Detta gör att berättelsen berör också långt utanför
teatersammanhanget.
Det uppstår ofta en kanske ofrivillig
komik när Jungersten beskriver Toves svårigheter att slappna av i
sociala sammanhang, här försöker Tove verka bekväm tillsammans
med en teaterkollega: ”Toves blick föll på en rolig bild
inskickad av en läsare. Den föreställde en vit hund som hoppade på
en liten studsmatta. Hons skulle kanske kunna säga något m den. Men
hur skulle hon vinkla sitt uttalande? Skulle hon tycka att det var
sött? Kanske det vore bäst att säga något om lokaltidningens
otroligt banala innehåll?” Samtidigt sätter man nästan skrattet
i halsen för Toves osäkerhet är så påtaglig.
Det är roligt att läsa en roman som
är förankrad i Vasa och jag hoppas att Jungersten återkommer till
staden i framtiden eftersom hon behärskar den som litterär miljö.
Vasa, som ibland verkar vilja ge intrycket av att vara en större
stad än vad den är, blir på ett plan dessutom analog till Toves
strävanden, en parallell som ytterligare förstärker romanens
känsla av utanförskap och längtan bort. ”Wannabe” är en
debutroman skriven med säker hand, och ett välkommet inslag i den
finlandssvenska utgivningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar