Gräset är mörkare
på andra sidan. Kaj Korkea-aho. Schildts & Söderströms. 2012.
425 sidor.
En hastighetskamera
snappar upp en detalj som får Benjamin Fogde att ifrågasätta
omständigheterna kring bilolyckan där hans flickvän Sofie omkom
några dagar tidigare: ”En skugga. Oformlig, men samtidigt tydligt
avgränsad.” I sin nya roman ”Gräset är mörkare på andra
sidan” låter Kaj Korkea-aho denna skugga ta form, framför allt
som ett inre hot hos huvudpersonerna. I kollektivromanen möter vi
även Loke, Simon och Christoffer som alla alternerar som
romanberättare. Loke är bror till Sofie och försöker lära sig
att leva med sin stamning, Simon ifrågasätter sitt kall som präst
och Christoffer tampas med sitt liv som nyutkommen bög. Männen är
barndomsvänner och återförenas i österbottniska Gränby i samband
med Sofies begravning.
Precis som i debuten
”Se till mig som liten är” (2009) där en ständigt lysande
tevemast gav huvudpersonen kalla kårar är närvaron av en anonym,
utomstående blick avgörande i ”Gräset är mörkare”. Det är
ett effektivt grepp som trots romanens något vacklande inledning
bygger upp en tryckande atmosfär som skapar driv i berättelsen. Som
tillfälliga hemvändare är kanske Loke och Christoffer till en
början mest känsliga för omgivningens granskande blickar: ”Ingen
av de där människorna tänkte på och ännu mindre brydde sig om
att deras värld var en anomali i de större sammanhangen och deras
verklighet en skör bubbla på bara några kvadratkilometer.”
För den som
befinner sig inuti anomalin, avvikelsen, spelar det mindre roll att
världen utanför ser annorlunda ut. Även om omgivningen uppfattar
landsbygden som perifer utgör den i allra högsta grad ett centrum
för dem som lever där. Detta faktum blir tydligt i Korkea-ahos
skildring av hur uppväxtårens värderingar alltid finns kvar
någonstans i kroppen, i det här fallet som konservativt kristna
värderingar. I en särskilt lyckad scen beskriver Korkea-aho hur
Christoffer återvänder till skriftskolans lägerområde i en jakt
på revansch. Christoffer drar sig till minnes den undertryckta åtrå
han kände till sin kamrats svettiga kropp i bastun och scenen slutar
i ett klimax som samtidigt är ett antiklimax, känslan av katharsis
uteblir och skammen får hans ansikte att bulta när han drar upp
byxorna.
På ett mer abstrakt
plan närmar sig Korkea-aho religiositeten genom Christoffers
graduskrivande: temat för gradun är Raamt, en varelse som enligt
myten visar sig som en skrämmande, mörk gestalt. Senast sågs den
då sexåriga Sidrid Ask hittades mördad i slutet av 1990-talet.
Steget från Raamt till ”raamattu” är inte långt och närvaron
av Raamt ger ”Gräset är mörkare” ett rysarelement som
Korkea-aho skickligt balanserar parallellt med huvudintrigen. Något
bör även sägas om romanens fysiska utformning eftersom
illustratören Sanna Mander och Larsmobördiga grafikern Emma
Strömberg har gjort ett fantastiskt jobb i att frambringa en
iögonfallande och lockande helhet.
I
”Gräset är mörkare” skildras konfrontationerna mellan de
manliga karaktärerna och deras inre demoner, samtidigt gör
Korkea-aho klart att många av demonerna har sitt ursprung i den
osäkerhet som byggts upp under uppväxten i Gränby. Således är
den österbottniska landsbygden inte bara en utmärkt spelplats för
en konfliktfylld roman, den är även ett reellt objekt för en
kritisk undersökning i romanform. En undersökning som ställer
viktiga frågor om samhällets ansvar för individens möjligheter
att ta sig fram i livet utan orättvisa begränsningar. Alla spår
känns inte lika relevanta i romanen, det gäller kanske främst
några av karaktärerna psykologiska inramning – ibland önskar jag
att Korkea-aho litade mer på att läsarens kapacitet att dra viktiga
slutsatser. Men detta till trots är ”Gräset är mörkare”
oundvikligen en drabbande och otäck berättelse om vad som sker när
människor plötsligt tvingas avslöja sina innersta hemligheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar