Seglats i september. Johan
Bargum. Atlantis / Söderströms. 2011. 122 sidor.
Minnets opålitlighet är
ett motiv som ett flertal (inte sällan manliga) författare har vänt
och vridit på den senaste tiden, Torngy Lindgrens ”Minnen”
(2010), Kjell Espmarks ”Minnena ljuger” (2010) är två färska
exempel. I Johan Bargums senaste roman ”Seglats i september”
iscensätts minnesmotivet som ett cirklande kring den ständiga
närvaron av det förflutna i nuet. Harald, en av romanens två
huvudpersoner, grubblar över hur märklig tiden ter sig när han
tänker tillbaka på tiden med ex-frun Elin: ”Det var länge sedan,
men jag tycker det var som i går. Konstigt. Ibland tycker jag
faktiskt att allting kommer närmare, att livet som bälgen på ett
handklaver dras ihop och krymper.”
Elin är Haralds och Olofs
gemensamma nämnare, först gift med företagaren Harald och sedan
med bankmannen Olof. Skildringen av Elin är samtidigt undflyende och
precis: hennes långa, smala, ”aningen sneda näsa”, hennes
gester – ”Hon plockade fram ett litet hårband ur fickan och
gjorde i en handvändning en stram, elegant hästsvans av sitt
flygande hår; så där som kvinnor gör, utan att man begriper hur
de bär sig åt.” Men hon är också död, omkommen i en
frontalkrock med en lyktstolpe, och hörde medan hon levde till en
sträng kyrka som hon lämnade när hon gifte sig med Olof.
I ”Seglats i september”
kolliderar huvudpersonernas berättarröster i var sitt försök att
berätta sanningen. Det handlar om en seglats som Olof och Harald gör
tillsammans, om ett dödsfall eller om ett mord, men samtidigt också
om allt annat än detta. Harald skriver: ”Det var så här”, en
fras som både vill övertyga och blottlägga händelseförloppets
kärna. Samtidigt gör frasens bestämdhet att man som läsare genast
börjar tvivla – det rör sig uppenbarligen om hur Harald
uppfattade situationen men det är likväl klart att Johan Bargum
inte kommer att presentera någon absolut sanning. Eller, sanningen
består helt enkelt i det subjektiva, i incitamentet att uttrycka
frasen: ”Det var så här”. Vi kommer aldrig att komma närmare
sanningen än vår egen tolkning av den andres version av sanningen,
tycks Bargum säga.
I tomrummet mellan de två
berättelserna bygger Bargum upp en dov stämning, rytmen i det
nedkokade språket skapar en otäck känsla av annalkande katastrof:
”Båten [skulle] inom kort lyftas upp, läggas på sin vagga och
skjutas in i ett mörkt sljul tillsammans med alla de andra, mastlös,
maktlös, med den fyrkantiga fenknölen hängande under buken; naken
och hjälplös.” Det är skärande vackert utan att bli
tillrättalagt.
”Seglats i september”
gömmer många små sammanställda bilder och ord som i sig är som
små miniatyrversioner av romanen som helhet. Som båtnamnen: Olofs
båt har fått namn efter den grekiska mytologins Alkyone som
återföddes som isfågel efter att ha blidkat gudarna med sitt
tragiska kärleksöde, Haralds båt heter Berenike, döpt efter den
egyptiska drottningen Berenike II som offrade sitt vackra hår för
att rädda livet på sin man. Om Elin är en blandning av Alkyone och
Berenike eller om det är så Olof och Harald vill minnas henne är
en fråga som inte besvaras eftersom Elin bara kommer till tals genom
hennes två män.
Elin är tystnaden, det
osagda, det som Olof och Harald så desperat försöker sätta ord på
och som skapar den kittlande stämning som Johan Bargum mycket
konstfärdigt balanserar upp i ”Seglats i september”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar