I
dagens kulturklimat är självbiografiska kulturyttringar skåpmat
för de allra flesta. I Sveriges Television visas tv-program som
”Stjärnorna på slottet”, ”Dom kallar oss skådisar” och
”Vem tror du att du är” – program som vill att tittarna ska se
den verkliga människan bakom de olika yrkesrollerna. När det gäller
det skrivna ordet har bloggkulturen gett de självbiografiska
skildringarna ett uppsving. Den genomsnittliga välfärdsmänniskan
är inte främmande för att förlänga sin identitet på nätet och
hon fördjupar sig också gärna i den okända människans innersta
funderingar. Trots att det självbiografiska skrivandet kan ges
epitetet ”trendigt” är fenomenet i sig allt annat än nytt. Inom
litteraturen är självbiografin en gammal tradition och man brukar
säga att kyrkofadern Augustinus ”Bekännelser” från 397 e.Kr.
var den första bok som gjorde en självbiografisk ansats.
Under
paneldiskussionen ”Du ska skriva ditt liv!” som ordnades av
Göteborgs Universitet den 5 oktober deltog teologen och författaren
Ann Heberlein, författaren Birgitta Stenberg och akademiledamoten
och författaren Kjell Espmark i ett samtal om det självbiografiska
skrivandet. Moderatorn Lisbeth Larsson, professor i
litteraturvetenskap vid GU, påpekar inledningsvis att den franske
filosofen Jean-Jacques Rousseau med hjälp av sin bok ”Bekännelser”
(1782) ville bli en autentisk människa. Genom att kritiskt skärskåda
det egna känslolivets svängningar kan Rousseau sägas ha försökt
skapa en helhetsbild av sig själv som människa.
I
dag gör författare sälla anspråk på att presentera sanna
helhetsbilder av sig själva, nuförtiden finns det en medvetenhet om
att den enskilda människans upplevelser är starkt subjektiva och
man tänker sig också att individen är en fragmenterad varelse som
helt enkelt inte kan ringas in. Samtidigt är det ofrånkomligt att
den självbiografiska texten strävar efter en viss form av
autenticitet. Skillnaden är dock att det i dag snarare handlar om
att författaren skildrar sina upplevelser autentiskt i den
bemärkelsen att skildringen ska överensstämma med den subjektiva
erfarenheten. Men när de subjektiva berättelserna möter läsare
och media kan det uppstå konflikter. Den som säger sig berätta
”sanningen” får förbereda sig på att omgivningen kan ha andra
synpunkter på vad denna sanning är.
Det
här är något Ann Heberlein har erfarenhet av. 2009 utkom den
självbiografiska ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva”,
en skildring av hennes kamp med sin bipolära sjukdom. Boken gjorde
succé men försatte också Heberlein i en märklig position.
-
Efter att jag skrev ”Jag vill inte dö” sade
jag att jag aldrig mera skulle skriva om mig själv eftersom det gör
att man blir allmängods. Bara för att jag lämnade ut en liten del
av mig tror många att de kan fråga mig om vad som helst.
Ger du dem lillfingret vill de
med andra ord snart ha hela kroppen och mer därtill. Trots beslutet
att undvika det självbiografiska valde Heberlein att återkomma till
genren i den nya boken ”Ett gott liv” (2011), en bok som har
varit föremål för het diskussion de senaste veckorna eftersom den
bland annat innehåller avsnitt där Heberlein berättar om
schismerna mellan henne och hennes före detta förläggare.
Det absurda i sammanhanget som
Heberlein också påpekar är att boken inte hade kommit ut vid
tidpunkten för debatten. Ingen av debattörerna hade med andra ord
läst den text de uttalade sig om. Det här kan betraktas som ett
exempel på att den som har valt den självbiografiska genren tvingas
stå ut med att omgivningen ”känner” dem. För att ge lite
perspektiv på händelsen vill Heberlein gärna förtydliga att
hennes bok till stor del handlar om helt andra saker än om hennes
förläggare.
- Min nya bok består av 300
sidor. Innan jag kom hit räknade jag lite och kom fram till att jag
skriver om min förläggare på ungefär 30 av dessa 300 sidor.
Är det så att en
självbiografisk text per definition är mer självutlämnande än en
skönlitterär dito? Det uppenbara svaret skulle vara ja, men
sanningen är möjligen något mer nyanserad eftersom fiktionen också
kan vara nog så blottande. Man kunde säga att det är en sak att
utlämna sina personliga upplevelser och en helt annan att utlämna
sin fantasi. Samtidigt är det inte alltid så enkelt att dra skarpa
skiljelinjer mellan de två genrerna.
Heberlein poängterar att
självbiografiska texter inte automatiskt är bra texter utan att de
också kan vara av varierande litterär kvalitet. Kjell Espmark
håller med:
- Det självbiografiska är
alltid en tolkning. När jag skrev ”Minnena ljuger” ville jag
egentligen skriva en anti-memoar men insåg snart att texten
överlistar sin författare – min bok blev självbiografisk i alla
fall.
”Minnena ljuger” kom ut 2010
och handlar som titeln antyder bland annat om hur minnet kan
förvanska händelser man tror sig ha upplevt. Under samtalet vid
Göteborgs Universitet blir det tydligt att det självbiografiska
skrivandet innehåller en mängd motsägelser.
- Det är lätt hänt att man
plockar ledtrådar ur sin historia och hittar sammanhang, den som
arbetar med musik lägger till exempel kanske lite extra vikt vid att
man sjöng ”redan som tvååring”, säger Ann Heberlein.
Historien anpassas med andra ord
efter den sanning författaren är ute efter att skildra.
Birgitta Stenberg inflikar dock
att hon med sina romaner faktiskt har haft ett behov av att säga en
sorts sanning. Stenbergs stora litterära produktion innehåller
bland annat de självbiografiska romanerna ”Kärlek i Europa”
(1981), ”Spanska trappan” (1987) och nu senast ”Eldar och is”
(2010). Stenbergs mål med de självbiografiska romanerna har varit
att belysa hur olika kvinnoöden har osynliggjorts i den
mansdominerade litteraturhistorien.
När Lisbeth Larsson frågar
paneldeltagarna om drivkraften bakom deras självbiografiska projekt
blir det tydligt varför det ibland kan uppstå missförstånd. Medan
Birgitta Stenberg vill visa upp det förtryckta använder Ann
Heberlein den självbiografiska formen för att förstå det hon
skildrar. Kjell Espmark som säger sig aldrig ha roats av
egocentricitet strävar däremot efter att skala bort
oväsentligheterna genom att fokusera på det självupplevda. Det som
läsaren kan uppleva som autentiskt alternativt inautentiskt verkar
således bero på vad författaren har för agenda.
Här kan den luttrade
litteraturkännaren höra varningsklockorna ringa. För när det
gäller skönlitteratur brukar man i dag ofta understryka att det är
så gott som omöjligt att bevisa att man som läsare har fått rätt
uppfattning om författarens intentioner. Författaren kanske uppger
en orsak, kanske till och med tror på sin orsak, men hur ska vi veta
att författaren inte ljuger? Eller har dålig självinsikt? Birgitta
Stenberg lyckas sätta fingret på just detta när hon påpekar att
hon inte enbart vill bli ihågkommen som en ”självbiografisk
lögnare” eftersom hon också har skrivit ett sextiotal andra
titlar.
Självbiografin
må ligga närmare författarens levda liv i och med att den
innehåller konkreta, historiska händelser och tankar. Men
självbiografin
är också en skriven text, precis som det här är en skriven text.
Och vem kan garantera att jag talar sanning?
Faktaruta:
- självbiografin definieras av Nationalencyklopedin som en ”litterär genre där författaren skildrar sitt eget liv och sin utveckling”
- den första självbiografin, ”Bekännelser”, skrevs av kyrkofadern Augustinus 397 e.Kr.
- andra kända historiska personer som har skrivit självbiografier är Jean-Jacques ”Bekännelser” (1782), Helen Kellers ”Mitt livs historia” (1903) och Nelson Mandelas ”Long Walk to Freedom” (1995)
- några svenskspråkiga författare som de senaste åren har använt sig av självbiografiskt skrivande är Lars Norén i ”En dramatikers dagbok” (2008), Babben Larsson i ”Jag vägrar dö nyfiken” (2010), Merete Mazzarella i ”Resa med rabatt – om konsten att vara pensionär” (2010) och Åsa Moberg i ”Kärleken i Julia Anderssons liv” (2011)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar