Litteratur. Att jag vill
nånting mer. Essäer om nordisk samtidsprosa. Åsa Stenwall.
Schildts förlag. 2011. 316 sidor.
Litteraturhistorikern och kritikern Åsa Stenwall närmar sig i essäsamlingen ”Att jag vill nånting mer” den nordiska samtidsprosan ur ett litteratursociologiskt perspektiv – vad kan prosan berätta om den tid vi lever i, finns det några gemensamma karakteristika bland analysexemplen och hur ska vi i så fall tolka dem? Stenwall understryker att vi inte kan betrakta litteraturen och samhället som två åtskilda instanser, det finns en ömsesidig påverkan. Samtidigt handlar det inte heller om att, som Stenwall själv uttrycker det, ”sätta kalkerpapper mellan den så kallade Verkligheten och den litterära texten”, utan snarare om att undersöka hur människan i litteraturen mår.
Det är utgångspunkten
för de fyra övergripande avsnitt som var och en avhandlar dels en
särskild tematik, dels en särskild nation (Sverige, Finland,
Danmark och Norge): ”Svensk vardagsrealism”, ”Vi och de andra”,
”I Danmark er jeg født”
och ”Det förlovade landet”.
Fokus
ligger på millenniekiftets prosa och Stenwall
lyfter i sina analyser fram numera väletablerade författare som
Johanna Nilsson, Jerker Virdborg och Hanne Ørstavik
men också en nyligen debuterad författare som Kaj Korkea-aho.
Urvalet
av prosatexter kan betraktas som ett uttryck för bokens personliga
tilltal – texvalet baserar sig på Stenwalls personliga preferenser
och detta i kombination med tilltalet och de inkännande analyserna
gör ”Att jag vill nånting mer” till en väl sammanhållen
essäsamling. Det är ett konststycke att skriva analytiskt om
litteratur utan att för den skull glida över i en akademisk stil
och utan att skriva läsaren på näsan.
Jag
uppskattar exempelvis särskilt essän ”Livet i miniatyr” om
Hanne Ørstaviks ”Tiden det tar” (2002), en roman som skildrar
ett komplicerat familjeförhållande. Stenwall gör en träffsäker
analys av romanen som sägs handla om ”kärnfamiljens isolering i
det senmoderna samhället, om könsroller och moderskap i en
brytningstid, om patriarkal makt som utövas av en i ord
'demokratisk' far och om en mor som inte vill fylla en förväntad
könsspecifik roll i familjen.”
Den
gemensamma nämnare för de utvalda prosatexterna är en dyster
framtidssynen och en isolerad individ. Stenwall tecknar med lätt
hand bilden av hur detta tar sig i uttryck både hos uppenbart vilsna
karaktärer som Miika Nousiainens huvudperson Mikko Virtanen som i
”Hallonbåtsflyktingen” (2009) gör allt för att ”bli svensk”
och hos subtila exempel som i Naja Marie Aidts diktsamling ”Alting
blinker” (2009).
Men
det finns ett par punkter i ”Att jag vill nånting mer” som
fungerar mindre bra. Det gäller den något spretiga användning av
begreppet ”modernitet” som dels används som tidsmarkör, dels
som litterär karakteristika. Jag har svårt att få grepp om
Stenwalls modernitetsbegrepp som ibland verkar beteckna ”samtida”
och ibland ”senmoderna”, genom en tydligare definition hade
Stenwall kunnat strama upp begreppsanvändningen och därmed
undvikit förvirring.
Ett
större bekymmer är dock den totala avsaknaden av isländsk
litteratur. Var är exempelvis Sjón, Kristín Marja Baldursdóttir
eller Jón Kalman Stefánsson? Att den isländska litteraturen saknas
i denna i övrigt välskrivna essäsamling är helt klart en brist.
Vad gäller det redaktionella arbetet har det också smugit sig in en
hel del slarvfel. Exempelvis omämns en karaktär både som ”Ellen”
och ”Emma” och författarna Peter
Høeg
och Aleksandar Hemon har blivit Peter
Høegh
och Aleksander Hermon. Petitesser kan man tycka, men
de skapar desvärre en viss irritation.
Detta
till trots är Åsa Stenwalls ”Att jag vill nånting mer” en
spännande essäsamling, den är både informativ och underhållande
att läsa. Boken är en viktig påminnelse om att den närliggande
nordiska litteraturen lever och frodas och om att denna litteratur
har något att berätta om vad det innebär att vara människa och
läsare i dagens Norden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar