Att skjuta en dront. Harriet
Löwenhjelm – dikt, bild, konstnärsskap. Boel Hackman. Albert
Bonniers förlag. 2011
Den svenska litteraturvetaren Boel Hackman har i sin tidigare produktion intresserat sig för Edith Södergran och Elin Wägner, två konstnärsskap som utmärker sig genom ett modernt förhållningssätt till både språk och liv. I ”Att skjuta en dront” är det den svenska konstnären, poeten och aristokratdottern Harriet Löwenhjelm (1887-1917) som är i blickfånget. Löwenhjelm dog precis som Södergran i tuberkolos alldeles för tidigt, men hann trots det sätta sin prägel i det svenska kulturlivet.
Den som inte har hört talas
om Harriet Löwenhjelm kan, precis som Hackman påpekar, ändå ha
råkat stöta på raden ”Tallyhoe, Tallyhoe, jag har skjutit en
dront!”, hämtad från dikten ”Jakt på fågel” som sannolikt
är skriven år 1908. I dikten har diktjaget skjutit en dront, en
fågel som bekant är utdöd sedan länge, och när jaget försöker
berätta om sitt byte visar omgivningen inget intresse: ”Nu vänder
jag åter, men tomt är min kont / Och jag ropar ej mer tallyhoe,
tallyhoe. / Och jag talar väl ej om det undret som skett / Jag
känner er väl I ha'n förr mig belett / I krasse, förkrumpne och
sene att tro.”
Hackman påpekar att dikten
ofta läses som ett uttryck för Löwenhjelms livvsituation, men hon
är mer benägen att tolka den som en dikt om skapande och
kreativitet: ”Skapandet innebär en liknande förhävelse: kravet
på att fantasteriet ska tas för sanning. Men i mötet med den
nyktra världen tvingas jägaren/konstnären att dra sig undan.” I
Hackmans skildring av Löwenhjelms liv är det också detta som står
i fokus – de svårigheter som konstnärsskapet innebär, särskilt
för en ung kvinnlig konstnärsaspirant med modernistiska tendenser
under en tid strax innan det generationsskifte som gav utrymme för
nya tankegångar och uttryckssätt.
Som aristokratdotter hade
Harriet Löwenhjelm möjlighet att utbilda sig inom konst, men på
Konstakademien i Stockholm där hon började som provelev 1908 mötte
hon föga förståelse hos sina lärare. Detta kan enligt Hackman ha
haft flera orsaker, dels var hennes kön en begränsande faktor på
en skola ledd av enbart män, dels hade hon svårt att hitta rätt
bland uttryckssätten och dels var som person mycket ovillig att
anpassa sig efter normer hon inte accepterade. Hennes excentriska
sätt läser Hackman som ett delvis klasspecifikt faktum då hon
konstaterar att ”Excentricitet var accepterat inom aristokratin,
även bland kvinnor, vilket gav en viss frihet att avvika.”
I ”Att skjuta en dront”
gör Hackman en levande skiss av Harriet Löwenhjelm och hon betonar
ofta Löwenhjelms ironiska förhållningssätt till både liv och
språk. Hackman berättar på ett lättfattat och tydligt sätt som
väcker nyfikenheten samtidigt som hon skickligt placerar Löwenhjelm
i den historisk kontext som underlättar läsningen. Ibland kan jag
önska mer primärmaterial, mera av Harriet Löwenhjelms dikter och
bilder. Men kanske behöver detta inte läsas som en svaghet, det kan
också förstås som att Boel Hackman lyckas med sin uppgift: att
skapa nya frågor och ett förnyat intresse för en poet och konstnär
som är värd att studera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar